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del

Felipe Escalante Tió
K'iintsil

Jo', Yucatán
Lunes 14 ti' noviembre, 2016

To’on nojoch máako’one’, ma’atech k na’atik. K tukultike’ k’a’abéet k ka’ansik paalal ba’ale’ u jaajile’, to’on k’a’abéet k kanik ba’alo’ob ti’ leti’ob. Emilia Carrillo Brun ts’o’ok u na’atik. Paalalo’obe’, ku yiliko’ob yóok’ol kaab, yéetel u yuumo’ob, je’el bix u jaajil (mu’uk’an, ki’imak u yóol, yéetel u na’at), ma’ je’el bix u na’atik juntúul nojoch máak. (luba’an, óotsil, xu’ulsa’an).


Máax naakal u yóol u mach áanalte beeta’an u wáalal yéetel cartón, tia’al mejen k’abo’ob, ma’atech k na’atik beeta’an tia’al máaxo’ob yaan u puksi’ik’alo’ob, yéetel u tuukulo’obe’, ku náachtal. Le beetik ma’ tu páajtal k náachkunsik k tuukul ti’ le ts’íib suuk u jóok’sa’al tumen nojoch mola’ayo’ob tu’ux ku xo’okol jayp’éel ba’alo’ob yo’olal cha’ano’ob. Ku beeta’al áanalte’ tia’al paalal, ti’ cha’ano’ob yáax beeta’an.


[i]Búsqueda de los dinosaurios[/i], jump’éel áantalte’ tia’al paalal. Noj meyaj u beeta’al ts’íib utia’alo’ob, tumen ya’abach ba’al ku k’áatiko’ob; yáaxe’ ka beeta’ak ba’alo’ob no’ojan tia’al u na’ato’ob yéetel ka béeyak u ts’a’abal ba’al tia’al u tukulto’ob.
Ma’ xaan wa tia’al ka béeyak k tukultik yóok’ol kaab asab ki’iki’ óole’, k’a’abéet k p’atik paachil k seten máan yóok’ol péepen k’áak’ yéetel túumben nu’ukulo’ob tia’al “k xaak’altik dinosaurio’ob”. Unaj k jel k’a’abéetkunsikch’ilib ts’íib, ju’un yéetel boono’on tia’al k boon je’el bix tu beetaj Emilia yéetel Angélica Monsreal, tumen beyo’ je’el ka’a suut ti’ k úuchben kuxtal, tia’al u ilikbáaj tuka’atéen beey jump’éel noj kaaj.

Je’el u páajtal u k’áata’al ti’ u kúuchil La Jornada Maya yaan yóok’ol u bejil 43 ichil 30 yéetel 32A tu baantail San Ramón Norte, wa ka t’aanak máak ti’ (999)2 90 06 33. Beyxan ti’ u kúuchil Leer con Café yaan tu bejil 72, ichik 59 yéetel 57, aktáan u k’íiwikil Santiago, tu kaajil Jo’, Yucatán. Yáax lajun máak ken u k’áato’obe’, yaan u si’ibil ti’ob.

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Los adultos no entendemos. Creemos que hay que enseñarle a los niños cuando en realidad tenemos mucho que aprender de ellos. Emilia Carrillo Brun sí lo ha entendido. Los niños, esos locos chiquitos, ven este mundo, y a sus padres, más como podrían ser (fuertes, alegres, curiosos, sabios) que en el pobre concepto que los mayores tenemos de nosotros mismos (abatidos, débiles, limitados).

Quienes estamos cansados de los libros cuyas páginas son de cartón, para manos y dedos pequeños, no comprendemos que en realidad sus destinatarios poseen un corazón, y una imaginación, enormes. Por eso no vemos más allá de esas ediciones que no son más que un resumen de películas realizadas por grandes compañías. Les ofrecen a los niños productos derivados, merchandising, lo que a los estudios suele producirles más dinero que los propios filmes.

[i]Búsqueda de los dinosaurios[/i] es, en este sentido, literatura para niños en el mejor sentido. Escribir para ellos es un reto, pues son un público exigente y lo primero que exigen es que se respeten su inteligencia y su capacidad de imaginar el mundo. Tal vez por ello la historia de Henry el therinozaurio (¿con zeta?, se pregunta el adulto amaestrado a racionalizar) aprueba por la evaluación infantil.

Porque, si esta era está definida por la cantidad de humanos que pasan su vida con la vista puesta en una pantalla, imaginar “un lugar del que la gente ya se había olvidado” es crear una posibilidad real en la mente, tanto como ver las poblaciones hechas a un lado de la comunicación por el diseño de una súper carretera.

Pero ¿encontrar un dinosaurio vivo? Una metáfora de cómo los humanos somos capaces de alterar ecosistemas y producir terror en los animales, que se defienden también imaginando.

Se requiere precisamente de imaginación para pensar en Buck el diplodoco con una mochila llena de papeles de colores, y de humildad para aceptar que con algunos materiales sencillos es posible crear, hacer arte, un mundo.
Tal vez para crear un mundo más amable sea necesario renunciar a ser “exploradores y exploradoras de dinosaurios”, montados en aviones y helicópteros, armados de tecnología, y volver a los lápices, tijeras y papeles de colores para hacer dibujos como los de la propia Emilia y Angélica Monsreal, para regresar a nuestro edén, para encontrarnos como humanidad.